Sportcentrum Wu Dae


Kies uit meer dan 30 groepslessen in de week.

Bij Wu Dae kun je kiezen uit elf verschillende soorten groepslessen. Deze groepslessen worden allemaal meerdere keren per week gegeven. Zowel in de ochtend, middag als avond kun je zo kiezen uit meer dan 30 groepslessen in de week. Je krijgt daarbij persoonlijke begeleiding van ervaren docenten. Iedereen kan zo op zijn eigen niveau werken aan een gezond en sterk lichaam. De lessen kunnen naar eigen wens gecombineerd worden.

Trainen wanneer het jou goed uitkomt

Bij Sportcentrum Wu Dae kies je zelf wanneer je traint en wat je traint.

Train de 1e maand gratis

Schrijf je nu in en train de 1e maand gratis.

6 dagen per week:

Wu Dae is het hele jaar 6 dagen per week open. Ook tijdens de zomervakantie kun je volgens een aangepast rooster trainen.

Studenten korting:

Studenten krijgen bij Sportcentrum Wu Dae 20% korting op vertoon van een geldige studentenkaart.

Jeugdlessen:

Peuterdans vanaf 2 jaar
Wing Chun Kung Fu Kids en Zumba Kids vanaf 4 jaar

Contact

Balistraat 4
2022 XZ Haarlem
023-8443888

Openbaar vervoer:

Ons sportcentrum bevind zich vlakbij station Haarlem. Het is goed bereikbaar, zowel met het openbaar vervoer, auto als de fiets.
Tevens voldoende parkeergelegenheid

Belangrijke dagen

Belangrijke dagen

Essentrics zet alle spierketens aan het werk

Essentrics zet alle spierketens aan het werk

Ip Man 3!! Wing Chun Kung Fu

Nieuwe IP man 3 film trailer


Tai Chi

 


Wat is Tai Chi

Tai Chi is ontstaan in China en bestaat uit vloeiende bewegingen die hun oorsprong vinden in de krijgskunst. Toen de heilzaamheid van deze bewegingen werd ontdekt, zijn de vaste vormen van Tai Chi ontstaan. In onze tijd wordt Tai Chi vooral beoefend ter bevordering van de gezondheid
en om lichaam en geest in balans te brengen/houden. Tevens ondersteund het trainen van Tai Chi om spieren en gewrichten soepel te maken/houden en het verbeteren van de concentratie, coördinatie en evenwicht.

Lesinformatie Tai Chi

Het lesprogramma omvat een aantal Chi Kung oefeningen gevolgd door de korte vorm Yang stijl. Daarbij wordt de training aangevuld met partner oefeningen die gebaseerd zijn op de duwende handen.

Is Tai Chi geschikt voor u?

Tai Chi kun je leren ongeacht je leeftijd. Het is uitstekend geschikt om uw conditie en spierkracht te vergroten, te behouden of op te bouwen, bijvoorbeeld na een periode van ziekte of stress. Bovendien is het een veilige manier om de grenzen van uw lichaam te verkennen en te verleggen. Regelmatig beoefenen van Tai Chi bevordert de circulatie van bloed en qi (levensenergie) en verhoogt de weerstand tegen ziekten. Hierdoor voet u zich al snel vitaler.

Chinese gevechtsmethode

De link naar Tai Chi als Chinese gevechtsmethode wordt wanneer de leerling hierin is geïnteresseerd ook in de trainingen behandeld.

Ontspannen sfeer

De lessen in het Wu Dae centrum worden in ontspannen sfeer gegeven, waarin de leraar op individuele wijze zijn kennis doorgeeft.


 

Iyengar Yoga

 


Wat is Iyengar Yoga

Deze vorm van Yoga karakteriseert zich door de grote aandacht die er tot in detail is voor het in lijn brengen van het lichaam met de geest. Hierbij ligt de nadruk op het ontwikkelen van kracht, weerstand, flexibiliteit en balans.

Lesinformatie Iyengar Yoga
Een actieve vorm van Yoga. Het geeft kracht aan het lichaam en rust voor de geest. Iyengar Yoga maakt gebruik van Yoga-atributen, waardoor het voor iedereen mogelijk wordt om in de statische houdingen (asana’s) te komen.

Bevorderen van gezondheid
De toegepaste technieken hebben tevens een gunstig effect op het zenuwstelsel, de klieren en andere belangrijke organen. Het doel van Iyengar Yoga is het bevorderen van de gezondheid en te putten uit verborgen krachtbronnen van het lichaam.

Dahn Yoga

Wat is Dahn Yoga
Dahn yoga is een dynamische training met lichamelijke oefeningen uit Yoga, Qi Gong, Tai Chi en meditatie. De training is gebaseerd op het traditionele begrip Ki (Qi) of levensenergie, levenskracht, energiestroom. Dahn yoga heeft gelijktijdig aandacht voor het lichamelijk, emotioneel en spiritueel welzijn van de beoefenaar.

Lesinformatie Dahn Yoga
Een typische Dahn yoga training begint met het stretchen van de meridianen, met de bedoeling om de energie van het lichaam te stimuleren. Daarna volgen oefeningen om energie op te bouwen of energie te laten circuleren in het lichaam. Vaak bevatten trainingen ook elementen van meditatie. Elke les is verschillend. Instappen is eenvoudig voor iedereen, onafhankelijk van conditie: je kan gewoon meedoen.

Voordelen van Dahn Yoga
Lichamelijke effecten:
– verbeterde spijsvertering
– gewichtscontrole
– verbeterde lichaamshouding
– verhoogde soepelheid en kracht
– optimale ademhaling
– minder hoofdpijn en minder spanning in het bovenlichaam
– verminderde last van oudere letsels
– diepere slaap

Mentale effecten:
– beter kunnen omgaan met stress
– verbeterde aandacht
– beter geheugen
– meer creativiteit

Emotionele effecten:
– controle van emoties
– stijging van geluksgevoelens
– stijging in de vrijheid zich uit te drukken
– meer gemoedsrust
– meer gevoelens van empathie en liefde
– stijging in zelfvertrouwen

Spirituele effecten:
– verbondenheid met je levensdoel
– helderder denken
– meer optimisme
– meer vrede en rust

Sportcentrum Wu Dae
Bij Sportcentrum Wu Dae werken we met ervaren Yoga docenten, die Iyengar Yoga, en Dahn Yoga lessen verzorgen. Voor zowel beginners als gevorderden. Gratis Proefles. Instromen wanneer je wilt.


 

Pilates

 


Wat is Pilates

Bij de Pilates methode wordt gewerkt aan het vinden van de ultieme balans tussen lichaam en geest, tussen kracht en souplesse en controle. Het centrum van je kracht (powerhouse), oftewel de buikspieren, rugspieren, binnenkant dijbeen en de bilspieren, is het punt van waaruit alle oefeningen worden opgebouwd. Dit met als resultaat een krachtig, soepel lichaam, gestroomlijnde spieren, een goede houding en een groot bewustzijn van je lichaam. In de Pilates methode wordt ook gebruikt gemaakt van elastieken en de bal om tot de bovengenoemde resultaten te kunnen komen. Ook zijn er verschillende oefeningen op de mat, met als uitgangspunt de powerhouse extra te versterken. Een gezond lichaam zonder blessures is hierbij een streven.

Lesinformatie Pilates

Tijdens de lessen gaat de aandacht vooral uit naar de gecontroleerde kracht in de romp- en bekkenspieren. Dit wordt gedaan door middel van grondoefeningen. Zo worden door specifieke, gecontroleerde oefeningen alle buik-en rugspieren versterkt, terwijl de bekkenbodem stabiliteit tegelijkertijd vergroot wordt. De figuurcorrectie is een positief bijkomend resultaat.
Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan hoe de ontwikkelde kracht en stabiliteit in het dagelijks leven toepasbaar zijn. Het resultaat is een gezond en sterk lichaam.

Voor wie is Pilates geschikt?

Pilates is toegankelijk voor jong en oud. Iedereen die bewust met zijn lichaam wilt omgaan, zijn spieren in balans wilt brengen, zijn houding wilt verbeteren en zichzelf fitter wil gaan voelen. De methode is uitgegroeid tot een bewegingsvorm die onder andere door artsen, fysiotherapeuten en chiropractors wordt erkent. Het is een doeltreffend hulpmiddel om preventief te werken, maar kan ook als revalidatie worden gebruikt.

Joseph Pilates

De ontwikkelaar van deze stijl, Joseph Pilates kan zelf het voorbeeld van de effecten van deze stijl genoemd worden.
Hij noemde zijn methode the art off contrologie. Na het trainen, volgens deze concepten, zei Joseph Pilates op 85 jarige leeftijd:”Ik moet het bij het juiste einde hebben, nooit een asperine, nooit een blessure, het hele land, de hele wereld zou deze oefeningen moeten doen.


 

Zumba

 


Wat is Zumba

Zumba is een cardio fitness programma. Door te dansen op verschillende tempo’s verbrand je lekker veel calorieën en verstevig je je spieren. Je zal na een paar weken merken dat je uithoudingsvermogen beter wordt, je lichaam strakker wordt en je gewicht afneemt.

Voor wie is Zumba geschikt.
In principe is Zumba voor alle leeftijden en alle fitheid niveau’s toegankelijk. Zumba is zeer geschikt voor mensen die bewust met hun lichaam omgaan, willen afvallen of hun conditie willen verbeteren.
Je hoeft niet te kunnen dansen of goed gecoördineerd te zijn. De vrolijke muziek werkt aanstekelijk.

Altijd instromen.
Elke Zumba les in onze Sportcentrum is een feestje. Zumba is geschikt voor iedereen die van lekker swingen houdt en kent geen moeilijke choreografie. De danspasjes zijn zo gemakkelijk, dat je onmiddellijk kan meedoen en altijd kan instromen.

Een Zumba les
Tijdens de warming up word je gelijk meegetrokken door de opzwepende muziekklanken uit Latijns-Amerika. Hoog tempo en langzame ritmes wisselen elkaar af. De heupbewegingen en danscombinaties zijn makkelijk te volgen.

Dansstijlen
Dansstijlen als salsa, samba, merengue, cuba, calypso, reggaeton en hiphop passeren de revue. Hoewel je met een stevige work-out bezig bent, voelt dit absoluut niet zo aan. Toch merk je na een aantal lessen al een verbetering van je uithoudingsvermogen en een strakkere taile. Het voordeel van deze stijl is, dat je je hele lichaam gebruikt.

Alle oefeningen kun je in je eigen tempo en op eigen conditie-niveau doen. Dat is juist wat het zo leuk maakt. Zumba, met rond om je heen allemaal dansende mensen met lachende gezichten.

Zumba Gold

Wat is Zumba Gold
Zumba Gold is ontwikkeld voor beginnende sporters, actieve ouderen en mensen met een blessure. Deelnemers genieten van ritmes zodals: Merengue, Salsa, Cumbia, buikdansen, Rumba, Tango, Cha Cha samen met anders leuke en spannende ritmes en dansen.De basis bewegingen van Zumba zijn snel te leren en zorgen dat dit explosieve programma makkelijk te volgen is en dat iedereen het kan doen, ongeacht je leeftijd.

Effectieve workout
Zumba Gold garandeerd dat iedereen een veilige en effectieve work-out kan volgen. Zumba Gold creeerd dezelfde party sfeer die Zumba juist zo leuk maakt. Het tempo is lager en daardoor makkelijker te volgen. Bij Zumba Gold kunt u instromen wanneer u wilt.

 


 

Wing Chun Kung Fu

 


Zelfverdediging is niet alleen het gebruik van lichamelijke kracht. Het betekent ook mentale weerbaarheid: nee kunnen/durven zeggen, grenzen stellen, jezelf de moeite waard vinden om voor op te komen. Zelfverdediging kan van pas komen in geval van nood. Maar belangrijker is dat het vaak een preventieve werking heeft. De Kung Fu Wing Chun lessen bij Sportcentrum Wu Dae kunnen je hierbij helpen.

Wat is Wing Chun Kung Fu?

Wing Chun Kung Fu is een Chinese zelfverdedigingstijl. Hierbij train je jouw lichaam om logisch en slim te reageren in gevechtssituaties. Je leert hoe je via instinctieve reflexen de kracht van je tegenstander gebruikt om hem of haar te overmeesteren. Zelfs als deze groter en sterker is.

Bruce Lee en Yip Man

Wing Chun is ongeveer 300 jaar geleden door een vrouw in China ontwikkeld. De stijl is vooral bekend geworden door Ip Man. Hij bracht Wing Chun van het ‘gesloten’ China naar Hong Kong. Er zijn meerdere films gemaakt over en geïnspireerd op het leven van Ip Man. Een van zijn leerlingen was de legendarische Bruce Lee.

Aanvallend verdedigen

Bij Wu Dae leer je in het begin vooral de basisconcepten van Wing Chun, die bewezen effectief zijn. Daarnaast leer je bijvoorbeeld hoe jij je legaal verdedigt tegen een agressor. Het uiteindelijke doel is dat je je aanvallend leert te verdedigen binnen de vijf afstanden: trap, stoot, knie/elleboog, clinch en grond.

Lichaam en geest

Onze leraren begeleiden je, zodat jij meester wordt in Wing Chun. Train je regelmatig, dan voel je dat je lichaam gezonder en sterker wordt. Hierdoor verbetert je concentratie en kun je beter omgaan met stress. Ook zul je merken dat je meer energie hebt bij andere activiteiten.


 

Kettlebell

 


Wat is Kettlebell

Een kettlebell , ook wel “Ball of Strength”of Girya genoemd, is een traditioneel Russische trainingstool. Het ziet eruit als een metalen kanonskogel met een handvat. Het is het ultieme trainingsapparaat voor fysieke training.

Waarom trainen met Kettlebell

Kettlebells laten lichaamsvet bijna letterlijk smelten zonder dieet of aerobics. Als je overgewicht hebt zul je slanker worden. Als je mager bent zul je gespierder worden. Kortom, de kettlebell is een extreem krachtig trainingsmiddel voor het verbeteren van iemands lichaamssamenstelling.
Kettlebell training zorgt voor een extreme all round fitness-work-out. Geen enkel ander trainingsapparaat kan dit evenaren. Kettlebells vervangen o.a.: barbells, dumbells, cardio-apparatuur, grip trainers, medicine ballen en gewichtsvesten voor pull-ups.

Voor wie is Kettlebell geschikt

Kettlebell training is geschikt zowel voor mannen als vrouwen. Je traint bij ons op je eigen trainingsniveau en krijgt daarbij persoonlijke begeleiding.

De kracht van Kettlebell

De kracht van de Kettlebell is te danken aan de trainingstechniek en de specifieke oefeningen. Daarnaast speelt ook het ontwerp een grote rol! Een dik handvat dat uit het midden van een zwaartepunt licht. Hierdoor is het uitermate geschikt voor het ontwikkelen van kracht, stabiliteit, flexibiliteit, power, snelheid en conditie maar ook voor revalidatie. Het is de ultieme trainingsmethode om het snel afremmen van bewegingen te trainen en de perfecte ‘tool’voor totale rug- en schoudertraining, het verbeteren c.q. versterken van je heupmusculatuur, grip, polsstabiliteit en onderarmkracht. De verschillende oefeningen zorgen voor perfecte blessure preventie.


 

Essentrics

 


Wat is Essentrics

In Nederland en Europa is Essentrics vrij nieuw. In Canada bestaat het al 15 jaar succesvol. Het programma is ontwikkeld door een voormalig ballerina van het Canadese nationale ballet in samenwerking met fysiotherapeuten en chiropractors. Haar doel was om van chronische rugklachten af te komen en haar lichaam fit en energiek te houden.

Waarom Essentrics

Essentrics is een work-out waarbij je gebruik maakt van vloeiende grote bewegingen, dynamische stretches en je eigen lijf. De focus ligt op het verlengen van je spieren (excentrische beweging), waardoor je een sterk lichaam en sterke slanke spieren krijgt. Met Essentrics breng je je lichaam meer in balans, verbeter je je houding en krijg je meer energie. Essentrics is ook een hele goede aanvulling op andere trainingen (hardlopen, wielrennen, roeien ed.) voor meer souplesse, prestatievermogen of power.

Voor wie is Essentrics geschikt

De lessen zijn geschikt voor iedereen. Aanpassingen van de oefeningen naar eigen niveau kunnen tijdens de les aangegeven worden. Beweeg binnen je eigen grenzen met veilige oefeningen die helpen blessures te voorkomen of te verlichten. Een les duurt één uur en is zodanig opgebouwd dat alle spieren in je lichaam evenredig aangesproken worden.


 

Body Workout

 


Wat is Body Workout

Body Workout is een programma dat bestaat uit verschillende workouts van ongeveer een uur. Deze workouts bestaan uit: interval, cardio, pure cardio, cardio en recovery trainingen. Er wordt in deze workouts gebruik gemaakt van Max Interval Training. Dit houdt in dat je eerst hard te keer gaat en ervoor zorgt dat je hartslag omhoog gaat om vervolgens een korte pauze te krijgen. Met dit maximale interval fitnessprogramma verbrandt het lichaam tot 1000 calorieën per training en krijg je binnen korte tijd een lijf waar je u tegen zegt.

Lesinformatie Workout

Wil je vet verbranden, een fitter, strakker lichaam hebben en binnen een paar weken resultaat zien? Dan is deze workout iets voor jou. Door de vele spiervezels die je bij Body-Workout inschakelt, de hoge intensiteit en de korte rusttijden kan je zo een zeer effectieve training uitvoeren. Al vanaf de eerste keer dat je deze training doet zul je de hele dag een verhoogde stofwisseling (verbranding) hebben. Je lichaam zal meer energie verbruiken en daardoor zul je overtollig lichaamsvet gaan verbranden.

Tijdens de Body workout training wordt voldoende tijd genomen om wat te drinken. Ook kun je tijdens de trainingen zelf een break inbrengen om te herstellen en water te drinken. De workout zijn zo uitputtend, je zweet veel en het vocht dat je verliest moet aangevuld worden.

Alleen je lichaam

Bij Body Workout heb je geen extra apparatuur nodig. Het enige wat je nodig hebt is je eigen lichaam.


 

Wing Chun Kung Fu kids

 


Zelfverdediging is niet alleen het gebruik van lichamelijke kracht. Het betekent ook mentale weerbaarheid: nee kunnen/durven zeggen, grenzen stellen, jezelf de moeite waard vinden om voor op te komen. Zelfverdediging kan van pas komen in geval van nood. Maar belangrijker is dat het vaak een preventieve werking heeft. De Kung Fu Wing Chun lessen bij Sportcentrum Wu Dae kunnen je hierbij helpen.

Wat is Wing Chun Kung Fu?

Wing Chun Kung Fu is een Chinese zelfverdedigingstijl. Hierbij train je jouw lichaam om logisch en slim te reageren in gevechtssituaties. Je leert hoe je via instinctieve reflexen de kracht van je tegenstander gebruikt om hem of haar te overmeesteren. Zelfs als deze groter en sterker is.

Bruce Lee en Yip Man

Wing Chun is ongeveer 300 jaar geleden door een vrouw in China ontwikkeld. De stijl is vooral bekend geworden door Ip Man. Hij bracht Wing Chun van het ‘gesloten’ China naar Hong Kong. Er zijn meerdere films gemaakt over en geïnspireerd op het leven van Ip Man. Een van zijn leerlingen was de legendarische Bruce Lee.

Aanvallend verdedigen

Bij Wu Dae leer je in het begin vooral de basisconcepten van Wing Chun, die bewezen effectief zijn. Daarnaast leer je bijvoorbeeld hoe jij je legaal verdedigt tegen een agressor. Het uiteindelijke doel is dat je je aanvallend leert te verdedigen binnen de vijf afstanden: trap, stoot, knie/elleboog, clinch en grond.

Lichaam en geest

Onze leraren begeleiden je, zodat jij meester wordt in Wing Chun. Train je regelmatig, dan voel je dat je lichaam gezonder en sterker wordt. Hierdoor verbetert je concentratie en kun je beter omgaan met stress. Ook zul je merken dat je meer energie hebt bij andere activiteiten.


 

Zumba voor Kids

 


Wat is Zumba Kids

Dit speciale Zumba programma zorgt ervoor dat de kinderen kunnen dansen en springen op de verschillende ritme’s van Zumba muziek (Salsa, Merenque, Cumbia, Reggeaton, Hip-Hop) en veel meer.

Voor wie is Zumba Kids geschikt

Dit programma is geschikt voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 15 jaar.
In ons Sportcentrum zijn er 2 groepen. The big stars (9 tot 15 jaar) en the little stars (4 tot 9 jaar).

Op een speelse manier werken aan je zelfvertrouwen

Tijdens de les worden er op speelse manier dansjes aangeleerd, maar word ook aan de kinderen geleerd hun eigen moves te verzinnen, dansjes in elkaar te zetten, voor de groep staan etc. Dit geeft meer plezier in de les en zal het zelfvertrouwen vergroten. Het is super om te zien wat de kinderen dan allemaal laten zien. Door het speelse karakter en de eenvoudige danspasjes van ZumbaKids® spreekt het ook de kinderen aan om te shaken en te swingen op de muziek. Na het 1 keer mee gedaan te hebben, doen ze de pasjes al na en zullen daarna niet meer van de dansvloer weg te houden zijn. Instromen is op elk moment mogelijk.


 

Peuterdans

 


Kom samen met je zoon/dochter/kleinkind lekker dansen.

Samen plezier maken op uitnodigende muziek.

Wendy en Sandra nemen jullie mee op dansreis door de wereld van muziek.

Wij werken met een 10 rittenkaart en beginnen kan op ieder moment.

 

 


Groepslessen voor volwassenen

Groepslessen Jeugd